Filtry motocyklowe: paliwa, oleju, powietrza

Sezon wiosenno-letni to najlepszy okres, aby rozpocząć przygotowanie motocykla do nadchodzącego sezonu. Naturalną rzeczą jest sprawdzenie oraz wymiana wszystkich znajdujących się w jednośladzie filtrów. Pytanie, jakie filtry znajdują się w motocyklu? Czy takie same jak w samochodzie? Niekoniecznie.

 Filtr powietrza do motocykla.

 Oczywiście pierwszym i najważniejszym filtrem występującym praktycznie we wszystkich jednostkach napędowych jest filtr powietrza. W motocyklach, bardzo często ze względu na swoją budowę, filtry powietrza przyjmują bardzo różną formę. Od filtrów owalnych, cylindrycznych przez prostopadłościenne, a także o kształcie bliżej nieokreślonym, wymuszonym konstrukcją samego motocykla.

 Regularna kontrola i wymiana filtra powietrza jest bardzo ważna, szczególnie w przypadku jednostek motocyklowych, ponieważ są one wrażliwe na wszelkie zanieczyszczenia, co wiąże się bezpośrednio z utrudnionym przepływem powietrza dostającego się do silnika.

Filtry powietrza można również podzielić ze względu na rodzaj materiału z jakiego zostały wykonane. Najpopularniejsze filtry są wykonane z takich samych materiałów jak filtry w samochodach. Najczęściej jest to papier lub włóknina bądź mix tych surowców. Część filtrów motocyklowych wykonanych jest także z gąbki. Tzw. filtry gąbkowe stosowane są najczęściej w motocyklach typu cross/enduro, a także w skuterach. Ich zaletą jest brak konieczności wymiany, jednak z drugiej strony wymagają od użytkownika częstego mycia i konserwacji specjalnymi do tego celu środkami.

 Motocyklowy filtr oleju

 W motocyklach bardzo ważna jest regularna wymiana oleju. Większość z tych jednostek jest wysilona, niekiedy bardzo mocno, co istotnie wpływa na konieczność regularnego serwisowania tego elementu. Budowa filtra oleju do motocykla nie różni się wiele od tradycyjnego filtra oleju w samochodzie. Tak samo możemy je podzielić na dwa rodzaje: filtry puszkowe, czyli filtry zamknięte w metalowej obudowę i wkłady filtracyjne, które znajdują się bezpośrednio w silniku. Ciekawostką jest fakt, że silniki małolitrażowe mogą być tego elementu pozbawione i nie posiadać filtra oleju, który należy wymienić.

 Filtr paliwa w motocyklu w zasadzie nie różni się od tego stosowanego w samochodzie, może jedynie poza swoimi rozmiarami. Podobnie jest z jego zastosowaniem, ponieważ najczęściej występuje jako uniwersalna część, pasująca do większości motocykli.

 Rynek filtrów do motocykli na przestrzeni ostatnich lat bardzo się rozrósł. Jeszcze kilkanaście lat temu wybór był bardzo ograniczony, ze względu na niewielką liczbę przedsiębiorstw, które je oferowały. W dniu dzisiejszym posiadacz motocykla ma szerokie spektrum możliwości w wyborze odpowiedniego filtra, a firmy takie jak HifloFiltro, HIFI FILTER, Champion czy K&N prześcigają się, oferując coraz to lepsze produkty.

a