Oleje motocyklowe

Firma PPHU Filltry w swojej obecnej ofercie posiada oleje motocyklowe silnikowe oraz przekładniowe do jednośladów w tym do motocykli, skuterów. Oferujemy oleje markowych producentów: Castrol, Millers Oils, Motul, Orlen.

Dostępne klasy lepkości to:  5W-30, 5W-40, 10W-40, 10W-50, 10W-60 oraz 20W-50.

Kilka cennych uwag odnośnie stosowania oleju silnikowego do motocykli.

Silniki w motocyklach, zwłaszcza tych nowszych lub oferujących lepsze osiągi potrzebują do sprawnego działania olejów o bardziej skomplikowanej strukturze aniżeli te do samochodów. Wynika do to z prostych przyczyn: jednostki montowane w jednośladach są o wiele bardziej wysilone, osiągają większe prędkości obrotowe, tworzą się w nich większe temperatury a dodatkowo oleje przeznaczone do nich nie rzadko muszą smarować także skrzynie biegów. Aby więc uniknąć awarii zaleca się stosować oleje według zaleceń producenta. Odstąpienie od tej normy oczywiście może się źle skończyć dla naszej maszyny. Na szczęście producenci motocykli nie narzucają posiadaczom motocykli producenta oleju. W zaleceniach wymienia się natomiast normę jakości oraz klasę lepkości.
Najczęściej stosowanymi normami jakościowymi są API oraz JASO. Przy wyborze oleju zaleca się skorzystanie z tej drugiej normy.

Klasy jakościowe dla olejów do czterosuwów
API SL
API SM
JASO MA-1
JASO MA-2
JASO MB
Klasy jakościowe dla olejów do dwusuwów
API TA
API TB
API TC
JASO FA
JASO FB
JASO FC
JASO FD

Klasa lepkości

Nie mniej ważna jest także klasa lepkości, która uwarunkowana jest od budowy silnika oraz warunków w jakich jeźdźmy. Najpopularniejsze są oleje wielosezonowe do stosowania przez cały rok kalendarzowy. Symbole np 0W, 5W, 10W wskazują do jakiej najniższej temperatury olej zachowuje bezpieczne dla silnika parametry. Im niższa jest liczba przed „W” tym olej może być stosowany w niższych temperaturach. Liczba po „W” natomiast to tzw letnia klasa lepkości. Im jest ona wyższa tym olej jest bardziej lepki. Jaką klasę należy wybrać dla naszego motocykla oczywiście decyduje producent i nie warto tutaj eksperymentować. Silnik różnią się budową i oleje które sprawdzają się w jednej jednostce, mogą być zupełnie nie przydatne w drugiej. Nie ma tutaj zasady że im wyższa lub niższa liczba tym lepiej.

Kiedy wymieniać?

Także kiedy wymieniać oleje decyduje producent. Są to wartości od około 3000 tyś dla mocno wysilonych jednostek do 12000 dla w tych mniej wyżyłowanych. Warto jednak pamiętać o czynnikach które mogą obniżyć parametry oleju.

- Wieku, im olej starszy tym może mieć gorsze parametry. Dlatego należy wymienić olej raz na jakiś czas nawet jeśli nie robimy dużej ilości kilometrów. Niektórzy robią to na koniec sezonu, inni na początku.

- Jeśli lubimy przyciskać naszą maszynę do granic, także warto szybciej niż zaleca to  producent wymienić środek smarny.

- Brak poziomu lub wycieki, oczywiście jeżeli do nich dochodzi należy maszynę zaprowadzić do mechanika. Mniejsza ilość oleju będzie musiała wykonywać większą pracę, z oczywistych względów olej taki będzie się szybciej zużywał.

Inne przydatne informacje

Podczas wymiany środka smarnego nie zapominajmy o wymianie filtra w którym gromadzone są zanieczyszczenia. O zapchanym filtrze dowiemy się dopiero u mechanika podczas naprawy silnika.

W mocno przepracowanych silnikach polecamy także użycie płukanki do silnika, która oczyści jednostkę z nagromadzonych szkodliwych osadów. Środki te udrażniają zanieczyszczone kanały olejowe poprawiając jego obieg. W Silnikach po zabiegu czyszczenia taką płukanką nie rzadko ulega poprawie kompresja a w rezultacie moc.

Ponadto można się pokusić o zastosowanie dodatków uszlachetniających do olejów. Na przykład Liqui Moly Racing bike Oil Additiv zawiera dwusiarczek molibdenu, który tworzy na powierzchniach podlegających wysokiemu tarciu film.  Redukuje on zużycie silnika spowodowane suchymi startami, czy chwilowym brakiem smarowania. Dodatek ten także według producenta zapewnia obniżenie spalania. Przed jego zastosowaniem należy się upewnić czy można go stosować w swojej maszynie.

Należy pamiętać aby zużyty olej nie wlewać do kanalizacji. Należy go zawieść do odpowiedzialnego za utylizację przedsiębiorstwa oczyszczania.

 

 

 

a